ADNOTARI-III-PICTURA, Grupul NoimaACADEMIA DE ȘTIINȚE ECONOMICE DIN BUCUREȘTI

Piața Romană 6, București 010374, Romania, Tel.+40 21 319 1900, www.ase.ro

organizează  JOI, 27 martie 2014, de la ora 18

în Sala Cecilia Cuţescu Storck (clădirea Angelescu, et. 1),

Expoziția:

ADNOTĂRI III – PICTURĂ

Grupul NOIMA și invitați săi: Constantin FLONDOR, Liliana MERCIOIU POPA, Ieromonah PANTELIMON ȘUȘNEA, Robert KOTELES, Sorin SCURTULESCU, Andrei ROSETTI, Dan GHERMAN, Sorin NEAMȚU

Cuvânt de deschidere Ileana PINTILIE

Martie – Aprilie 2014

Pictură – Desen  Fotografie

Adnotări

Proiectul Adnotări, finalizat în 2011 printr-un impresionant volum, adună laolaltă un grup de tineri discipoli în jurul maestrului lor, Constantin Flondor. De fapt este un proiect deschis, reluat periodic în diverse forme – expoziţii, dialoguri, întâlniri profesionale şi camaradereşti între pictorul Flondor şi Dan Gherman, Robert Köteles, Liliana Mercioiu Popa, Sorin Neamţu, Părintele Pantelimon, Andrei Rosetti, Sorin Scurtulescu. Dialogurile dintre ei, pe teme majore ale creaţiei, începute în anii studenţiei şi continuate şi în prezent, mărturisesc despre o anume disponibilitate spirituală şi intelectuală, ca şi despre o anume solidaritate de generaţie.

În cursul acestor întâlniri, discuţii sau dezbateri publice, temele propuse vin dinspre „lecţiile de pictură” din timpul studenţiei, dar se transformă curând în problematici legate de reprezentare, de figuraţie sau de abstracţie, de căutările intelectuale din spatele actului de a picta, de dilemele şi de bucuria atingerii unei certitudini, greu cucerite.

Această pedagogie subtilă – căci începe cu un act de autoformare, de construire proprie – este transmisă de Constantin Flondor prin propriul lui model artistic şi pare într-un fel moştenirea unui spirit de cercetare din perioada grupul Sigma. Dezbaterea, argumentul şi contraargumentul făceau parte din metoda de lucru a artiştilor grupului timişorean, pe atunci profesori la Liceul de Artă din oraş. Flondor a experimentat cu succes o relaţie cu totul specială între maestru şi discipoli, o relaţie durabilă în care profesorul se apropie fără orgoliu de tânărul discipol, ridicat astfel în postura unui egal, tratat ca un partener de dialog. Invitaţia deschisă discipolilor de a-l urma în meandrele cercetărilor vizuale a primit un răspuns pozitiv din partea celor mai sensibili şi aflaţi pe aceeaşi „lungime de undă”.

Expoziţia Adnotări, ce urmează să se deschidă în 27 martie la Academia de Studii Economice din Bucuresti, în Sala Cecilia Cuţescu Storck (clădirea Angelescu, et. 1), reuneşte astfel creaţiile recente ale artiştilor amintiţi, într-o apropiere şi totuşi o diversitate stilistică, aducând la lumină tonul comun, dar şi descoperirile proprii, variaţiile tematice şi conceptuale. Acest eveniment are meritul, în opinia mea, de a aduce în faţa publicului o generaţie de talente, bine conturate şi articulate, orientate mai mult spre aspectele intelectuale ale creaţiei şi mai puţin spre modele trecătoare sau spre aspectele comerciale, atât de pronunţate astăzi în pictura românească contemporană.

Ileana Pintilie