Matei-Bejenaru-si-Dumitru-OborocDe la artele plastice la artele vizuale

Artisti: Matei Bejenaru si Dumitru Oboroc
Vernisaj: joi, 3 octombrie, ora 19.00
Perioada: 3 octombrie – 24 noiembrie 2013
Foto Pascal Gravot-Haeberli/ Bucharest Art Tool
Resize of 20131004-IMG_3268 Resize of 20131004-IMG_3270 Resize of 20131004-IMG_3272 Resize of 20131004-IMG_3278 Resize of 20131004-IMG_3279 Resize of 20131004-IMG_3280 Resize of 20131004-IMG_3284 Resize of 20131004-IMG_3287 Resize of 20131004-IMG_3293 Resize of 20131004-IMG_3297 Resize of 20131004-IMG_3301 Resize of 20131004-IMG_3302 Resize of 20131004-IMG_3305 Resize of 20131004-IMG_3311 Resize of 20131004-IMG_3317 Resize of 20131004-IMG_3321 Resize of 20131004-IMG_3322 Resize of 20131004-IMG_3333 Resize of 20131004-IMG_3339
In debutul celui de-al treilea sezon, Salonul de proiecte i-a invitat pe artistii Matei Bejenaru si Dumitru Oboroc sa formuleze o propunere care se materializeaza in expozitia de fata. Subiectul ales de cei doi e percutant, actual, rezonand cu incertitudinile, dilemele si ingrijorarile care traverseaza scena de arta contemporana din Romania. Cum este perceput artistul vizual in societatea contemporana? Cum este el afectat de relatia cu diferite institutii care actioneaza normativ si constrangator? Cum poate rezista un artist tentativelor de delegitimare cu care se confrunta in mediul social atunci cand el vrea sa isi manifeste atitudinea critica?
Matei Bejenaru propune o analiza a contextului artistic romanesc, discutand situatia sistemului artistic in timpul regimului comunist si in perioada actuala. Bazandu-se pe o metodologie complexa si o cercetare de lunga durata, artistul concepe strategia unui „mars de gandire” ce are ca punct de plecare un spatiu expozitional istoric din Bucuresti si ca punct final spatiul care gazduieste expozitia actuala. Mai mult decat inceputul si sfarsitul acestui traseu, ceea ce conteaza este algoritmul de gandire care il insoteste si care ia in calcul reflectia intelectuala, situatiile concrete si perceptia subiectiv-emotionala. Experienta fizica, intelectuala, emotionala e sublimata in cadrul unui proces transformator care genereaza, pe baza unei metodologii conceptuale, o serie de obiecte ce condenseaza atitudinea artistului privind degradarea statutului artelor vizuale si a artistului in Romania.
Pastrand traditia colaborarilor inter-generationale, proiectul lui Matei Bejenaru este prezentat in tandem cu o instalatie noua a tanarului artist Dumitru Oboroc. Mizand in principal pe limbajul fotografic, artistul este la randul lui interesat de modularea unor idei in cadrul unui proces de inregistrare, transformare si reordonare a unor date reale. Reprezentarea individului este filtrata, dezmembrata si ulterior reasamblata, iar aceasta recompunere e in mare masura modelata de factori arbitrari. Dumitru Oboroc ne arata, odata in plus, ca subiectivitatea individului – respectiv a artistului – e permanent modelata de raportul ei cu institutiile care reglementeaza viata in societatea contemporana.
La finalul expozitiei, marti 26 noiembrie, ora 18.00, Matei Bejenaru va sustine un artist-talk cu ocazia caruia se va lansa in Bucuresti si primul demers editorial concentrat pe activitatea artistului, intr-o formula retrospectiva, publicat de tranzit.ro/ Iasi in colaborare cu Salonul de proiecte.
Ca platforma ce a incurajat productia de arta contemporana in Romania, Salonul de proiecte a beneficiat de sustinerea Domnului Mihai Oroveanu, directorul Muzeului National de Arta Contemporana. Activitatea noastra de pana acum nu s-ar fi putut desfasura fara sprijinul si incurajarea dansului. Credem ca programul nostru a avut si are un rol important in dinamica scenei de arta locale si avem increderea ca el va fi o prezenta constanta si de acum inainte.
—–
Pornind de la premisa ca in Romania posibilitatile de productie in arta contemporana sunt aproape inexistente, iar artistii din generatiile noi intampina mari dificultati in a-si concretiza proiectele, Salonul de proiecte isi propune sa actioneze ca o platforma pentru incurajarea unor practici artistice care abordeaza problemele actuale din societatea romaneasca, reflectand asupra contextului contemporan.
Salonul de proiecte si-a inceput activitatea in 2011 si este o initiativa a Magdei Radu si a Alexandrei Croitoru ce beneficiaza sprijinul financiar si logistic oferit de MNAC. Aceasta initiativa isi propune realizarea unor expozitii, prezentari si dezbateri care se vor focaliza asupra artei contemporane din Romania, punand productiile tinerilor artisti intr-un context generational mai larg.—–

Salonul de proiecte
Miercuri – Duminica / 10.00 – 18.00

www.salonuldeproiecte.ro
www.facebook.com/salonuldeproiecte