Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal prezintă
Mandy Kunze – The Golden Journey to Samarkand

2 – 25 august 2011

vernisaj, marţi 2 august, orele 17.00

Sibiu, str. Tribunei, nr.6

orar: marţi – duminică, 10.00 – 18.00

Aflată în descendenţa unei pinacoteci, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal a încercat în fiecare an să descopere anumite decrete estetice pentru redimensionarea picturii, plecând de la premisa că în şcolile de pictură din România este acceptat cu precădere efectul Tuymans sau Richter. Şi cum pictura este o problemă de imaginaţie care face vizibile tulburătoarele legături dintre estetică şi comerţ, am realizat că este mult mai interesant să investigăm universul elevului unui maestru, decât pe cel al maestrului însuşi.

Mandy Kunze, studentă în clasa de excelenţă a lui Neo Rauch admite că pictura este o întreprindere filosofică, supusă unui factor de risc major – tradiţia. Însă în momentul în care se începe cu un enunţ teoretic impus, apoi se acceptă că obiectele pot disemina înţelesuri neaşteptate, la următorul nivel se poate elabora un loc, o poveste, o situaţie, un mesaj care au forţa de a distruge metoda de control vizual impusă astăzi picturii.

Locul omului în lumea modernă, raportarea lui la natură, urmele lăsate de civilizaţie, dar şi pierderea calităţilor umane în contact cu normele absurde şi controlate ale tehnologiei sunt temele pregnante discutate în lucrările lui Mandy Kunze.

În expoziţia din galerie, artista vorbeşte despre o călătorie imaginară într-un timp de aur, într-unul dintre cele mai vechi oraşe din lume – Samarkand (Uzbekistan), pornind de la poemul The Golden Journey to Samarkand al lui James Elroy Flecker. Cuvintele sunt îngropate, iar în locul lor rămân imagini şi fragmente de vise. Magia realismului şi misiunea expresionismului îi permit lui Mandy Kunze să exploreze forme şi senzaţii total neaşteptate pentru pictură. Ciupercile din pădure aşezate sub forma inelului unei vrăjitoare sunt un motiv pentru a explora natura, surprinsă între ostilitate şi paradis, cu accent pe procesul de creaţie al artistului. Alegorii în care prezenţa morţii devine o constantă, iar animalele capătă puteri supranaturale exprimă capacitatea lui Mandy Kunze de a a-şi dezvolta o lume personală, şi un discurs care este paralel cu lumea reală. De fapt, realitatea este ignorantă şi înlocuită cu componente structurale şi vizuale dominante care urmăresc privitorul şi în afara spaţiului de expunere.

Mandy Kunze (n. 1977) a absolvit Facultatea de Grafică şi Artă a Cărţii din Leipzig la clasa profesorului Neo Rauch. Expoziţii ca Wood, Painting and Graphic Art la Muzeul Schloss Rochsburg, Germania (2011), Weisses Feld, Painting and Graphic Art la Baumwollspinnerei Leipzig, Germania (2010) sau The Former North la Kunstverein Wilhelmshöhe, Germania (2010) au propulsat-o într-o zonă de inovaţie şi gândire în noua pictură germană.