Răspunem Intrebarea 14: “Ghena” lui Ion Bârlădeanu

Antena 3 şi B1 TV susţin în materiale video că Ion Bârlădeanu trăiește din nou într-o ghenă. De ce nici Ion Bârlădeanu şi nici galeristul H’Art nu rectifică faptul că materialele au fost filmate de fapt în garsoniera pusă la dispoziția lui Ion Bârlădeanu de către galeristul H’Art?

Am incercat sa facem lumina in ceea ce priveste locuinta in care traieste astazi Ion Barladeanu, dar, discutand cu mai multi oameni implicati, a inceput sa se  faca lumina si in povestea intoarcerii “la ghena” protagonistului filmului “Lumea vazuat de Ion B.”

In luna august 2010 a aparut in revista Kamikaze un articlol despre Ion Barladeanu in care Mircea Toma spune ca galeristul “l-a cazat într-o garsonieră (spunea el, atunci; azi aflăm că era o boxă într‑un demisol)”. Dan Popescu a dat o replica la acest articol, intr-o  lunga postare pe blogul personal. In aceasta    postare, galeristul demonteaza afirmatiile lui Toma, considerand același spațiu ca pe o cameră normala: “A stat într-o cameră pe care şi eu am locuit-o în anii studenţiei şi nu mi s-a părut “o boxa” aşa cum insinuează domnul Toma. Ea a fost renovată şi utilată pentru ca nea Ion să aibă un loc decent. Cei care mă cunosc ştiu felul “overprotective” al relaţiei noastre.”

In octombrie 2010, dupa reluarea relatiilor de afaceri si de prietenie dintre Barladeanu si Popescu si odata cu aflarea vestii ca filmul “Lumea vazuta de Ion B.” este nominalizat la Emmy, galeristul a încercat să atraga atentia asupra faptului că Ion Bârlădeanu trăiește încă într-o ghenă si postează clipul realizat de Antena 3 pe contul său de Facebook. In acest clip se vorbește de faptul că Ion Bârlădeanu este la ghenă, desi el este filmat în garsoniera galeristului.

Se pare ca majoritatea oamenilor care au vazut aceasta stire si au remarcat si postarea facuta de Popescu pe Facebook nu si-au pus intrebari si nu au interpretat in nici un fel lipsa de legatura intre cariera facuta de film si locul unde locuieste protagonistul. A existat o singura reactie. Reproducem mai jos “stenograma” Facebook a discuției purtate cu Thomas Ciulei:

Thomas Ciulei Salut Dan, mi se pare un reportaj de comanda si mai mult decat indoielnic. pana la urma Barladeanu ar trebui sa traiasca decent din cauza artei sale si nu din cauza unei nominalizari la Emmy. opinia mea.

Dan Popescu el ar putea sa traiasca mai mult decit decent daca n-ar exista “binevoitori” verosi ca producatorul si regizorul filmului IB care sa-i regizeze scandaluri gratuite in presa. Un regizor de a carui caracter te-ai lamurit pe pielea ta. Nu? Si de cine crezi tu ca a fost regizata/comandata aceasta stire? De mine? Nea Ion? Voiculescu?

Thomas Ciulei Dan, sa fim seriosi, doar nu crezi ca Barladeanu sta in beciul tau din cauza lui Nanau. Nanau a facut un film despre Barladeanu si arta lui, si drumul lui din ghena in galerii. Scopul filmului nu era sa-i ofere lui Barladeanu ce trebuia tu… de fapt sai oferi: o existenta cel putin decenta printr-o participare echitabila la vanzarea lucrarilor artistului. Poate mai tii minte ce ti-am zis in legatura cu asta Gorzo si eu.

In afara de asta mai tin sa spun ca am participat la un concurs CNC cu proiectul lui Nanau, pe care nu l-am castigat. Nestiind cum il pot ajuta in continuare pe Nanau, ne-am vazut fiecare de drumul lui. Ca atare nu am nici o problema cu acest episod.

Anyway, cel care a pierdut cel mai mult e Barladeanu. Nashpa. Over and out.

Dan Popescu Acum 7 luni Nanau l-a scos din “beciul” meu cum il numesti tu si l-a cazat la 3 camere cu banii pe care i-a facut prin vinzarea colajelor de catre mine de pana atunci. Cind a vazut ca nu poate profita si ca nici colajele nu se pot vinde “ca… painea calda”, cum vad ca ai impresia si tu, l-a aruncat din nou in strada. Tot Nanau a creat scandalul care a ingropat “piata” lui nea Ion. Eu sunt singurul care si-a asumat riscuri si a pierdut bani din afacerea asta. Multi bani Thomas. Si m-am plictisit de sfaturile unor eroi de dupa razboi care nu stiu decit sa comenteze de pe margine si n-ar risca un sfantz sau un pic de reputatie. Toata lumea il compatimeste pe nea Ion insa nimeni n-ar fi facut gestul de a-l baga in propria locuinta. Eu l-am facut. Si l-am primit inapoi si dupa ce Nanau l-a aruncat in strada. Si, trebuie sa-ti spun si eu, 12.000 de euro din bugetul de 90.000 de euro ai filmului au fost intermediati de galeria H’art. Faptul ca nea Ion a fost platit cu 1.000 de euro nu te supara?

Am reusit sa stam de vorba cu unul dintre oamenii care l-au vizitat de Ion Barladeanu si in locuinta pusa la dispozitie de Popescu, si in locuinta in care s-a mutat pentru cateva luni.

“După ce s-a întors de la Paris, m-am întâlnit cu nea Ionică şi m-a rugat să-l ajut să se mute de unde stătea. Pentru că, ce s-a înţeles din documentar şi apoi ce s-a promovat că Dan Popescu i-a cumpărat un apartament nu e nici măcar adevărat. Nu era nicio diferenţă dintre ghena în care stătea nea Ionică şi caşcarabeta aia mică, cămăruţa aia mică primită de la Popescu. Ştiu cum stătea nea Ionică în aşa zisa garsonieră pe care Dan Popescu o lăuda atâta. Imaginaţi-vă vdv ccximprovizat. Condiţiile pe care galeristul Dan Popescu i le-a creat lui nea Ionică, nu se compară nici măcar cu condiţiile în care nea Ionică stătea şi supravieţuia înainte de ’89. Şi aici mă refer la anii ’84-’86. De când galeristul Dan Popescu l-a luat sub aripa sa, să spunem aşa nea Ionică a stat într-o boxă de 3 metri pe 2 metri infectă.

Domnul Nanau i-a închiriat pentru câzeva luni de zile un apartament de două camera, pe lângă Parcul Cişmigiu. A fost o perioadă în care l-a ajutat şi cu menajul şi cu mâncarea. După ce a plecat de la meschinăria aia de cameră începuse să prindă culoare în obraji, era mai vesel până a intrat galeristul pe fir şi a luat decizia să-l mute înapoi acolo. Intersele eu le ştiu, dar nu mă intresează…”

Ion Barladeanu a locuit pentru o perioadă scurtă, până în 6 luni, intr-un apartament de 2 camere de pe langa Parcul Cismigiu (contractul fiind făcut pentru o perioadă de 1 an de zile).

Iata ce ne povesteste proprietara apartamentului: “I-am zis de la început, domnu Ion, eu vreau linişte şi curăţenie. N-am avut probleme în ceea ce priveşte liniştea, dar curăţenia lăsa de dorit. Ii ziceam să facă curăţenie şi spunea da, da, da, dar de la a vrea până la a face… o perioadă a păstrat curăţenia apoi,… ce pretenţii să ai de la un bărbat singur, măcar acolo… din cauza mizeriei nu l-am mai acceptat.”

Regizorul Alexander Nanau povesteste: “Ion Barladeanu a stat intr-o locuinta inchiriata pe numele propriu pe care o platea din banii proprii. Acesti bani s-au terminat la un moment dat si eu m-am angajat sa ii platesc chiria pana isi rezolva situatia financiara. Atat asigurariile mele cat si cele ale altor prieteni ca chiria va fi platita in continuare si ca nu trebuie sa isi faca griji nu au ajutat. Ion, descurajat si neincrezator ca isi va recupera vreodata banii din opera sa,  a inceput sa bea din nou foarte mult si sa distruga locuinta incet incet. Propietarii intre timp i-au cerut sa paraseasca locuinta. Am incercat sa le dau chiria in continuare, dar au refuzat prietenos. La o intilnire stabilita intre Barladeanu si propietari, Barladeanu nu era acasa si cand am dat de el la telefon mi-a comunicat ca el se va muta inapoi la Popescu pentru ca stie ca el nu va poseda niciodata bani sa stea cu chirie”

Asadar, Ion Barladeanu locuieste intr-o noua ghena de 6 mp, fara apa curenta, in demisolul cladirii in care are noul sediu galeria care ii comercializeaza lucrarile. In urma cu 3 ani, cand lucrarile sale nu fusesera niciodata expuse si nici vandute prin internediul galeristilor profesionisti din Romania si din strainatate, Ion Barladeanu locuia intr-o ghena ceva mai mare decat cea de acum dar neincalzita, intr-un bloc din zona Calea Mosilor.

L-am contactat pe Dan Popescu pentru realizarea acestui material. A refuzat sa raspunda la intrebari sau sa colaboreze cu echipa noastra.

vezi și 15 întrebări despre “succesul cât un foc de paie”* al artei lui Ion Bârlădeanu