Proiect internaţional sustinut de către Centrul Cultural Francez, Cluj

Parteneri:

Centrul Cultural Francez, Cluj

Universitatea de Artă si Design, Cluj

Asociatia Art in Situ Roche sur Crane Franţa

Proiect curatoriat de Andor Kömives,

Vernisaj: 9 noiembrie-2010 ora 16, Muzeul de Artă „Ioan Sima”, Zalău

Artişti participanţi:

Diana Bell (UK), Belinda Elis (UK), Mireille Filiatre (FR), Helen Ganly (UK), Annegret Heinl (DE), Djamila Hanafi (FR), Brigitte Khol (FR), Mirjia Koponen (UK), Carole Loukasis (FR), Jean-Paul Meiser (FR), Brigitte Mouchel (FR). Annabel Ralps (UK), Marie van Vuuren (NL), Eva Wal (DE), Ioana Antoniu, Ioan Horváth Bugnaru, Adina Comşa Emil Dobriban, Dorel Gaină , Mihaela Gorcea, Gheorghe Ilea, Mihaiela Ilea, Károly Felki, Győngyi Károly-Zőld, Andor Kőmives,István Kudor, Mira Marincas, Ioana Olahuţ, Radu Pulbere, Ioan Sbârciu , Radu Şerban, Radu Solovastru, Florin Ştefan, Lucian Szekely, Ovidiu Tarţa

Ceata intre seductie şi provocare

In sens profan, ceaţa este doar un simplu fenomen meteorologic specific, care constă dintr-o aglomeraţie de particule de apă aflate în suspensie în atmosferă în apropierea suprafeţei solului, care micşorează transparenţa aerului şi reduce foarte mult vizibilitatea orizontală. Dar, ceaţa îşi hrăneşte forţa misterioasă a seducţiei sale artistice şi simbolice, tocmai din această neclaritate şi nebuloasă, prin deschidere către sensuri mai adănci. Fiecare limbă, pe lângă sensul obişnuit, al vederii neclare, mai păstrează şi o serie de sensuri figurate, metaforice. În limba franceză verbul “brouiller” are şi sensul de a răvăşi, a bruia, a tulbura, a se certa, a strica. Limba română acordă un sens figurat pentru ceaţă, ca ceva obscur, neclar, suspect, ascuns, o minte înţeţoşată, confuză. „A fi băgat în ceaţă” mai înseamnă şi a fi derutat, manipulat, prostit.

Ceaţa-Brouillard-Fog.este o provocare adresată artiştilor de la Universitatea de Artă si Design din Cluj şi ai Asociaţiei Art in Situ din Franţa de a medita asupra unor valenţe complexe între evidenţe şi ambiguităţile unor sensuri multiple, actuale, ale acestui fenomen de la efectul poetic, vizual plastic, trecând prin timp şi memorie, până la fenomenul complex al poluării sau al manipulării politico-ideologice. Proiectul se înscrie pe linia unei mai vechi colaborări artistice, demarate cu un workshop de land-art desfăşurat la Cluj. în 2006.

Expoziţia de la Muzeul de Artă „Ioan Sima”, Zalău va fi deschisă in perioada

9 noiembrie-5 decembrie 2010

Andor Kömives