26 februarie – 25 martie

beuys-olosvernisaj, vineri, 26 februarie, orele 13.30

Sibiu, str. Tribunei, nr. 6

Începând cu acest an, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal va iniţia prezentarea unor artişti români care au fost activi pe scena de artă în anii ’70 – ’80: Mihai Olos, Teodor Hrib, Alexandru Antik, Mircea Stănescu sau Jozsef Bartha.

Mihai Olos s-a născut pe 26 februarie 1940 în comuna Ariniş din judeţul Maramureş. S-a distins prin forţa şi claritatea stilului său, plasat de cei mai mulţi critici în continuarea operei lui Constantin Brâncuşi. Punctul de interes pentru Olos a fost viaţa internă a Maramureşului, natura, tradiţiile şi oamenii; Mihai Olos a combinat partea estetică cu performanţa şi activismul social. În anul 1970, artistul  a măturat grâul risipit pe stradă într-o cască minerească, ca o acţiune împotriva poluării. În noiembrie 1972, la Mina Herja din Baia Mare, Mihai Olos a aşternut lingouri  de aur pe o masă cu grâu, la 500 de metri sub pământ, în camera de apel, între două schimburi de mineri. Minerii, foşti ţărani, au văzut pentru prima dată cum arată produsul muncii lor. Această acţiune l-a impresionat pe unul dintre cei mai cunoscuţi artişti germani, Joseph Beuys, care în cadrul celor 100 de zile de la documenta 6 s-a întâlnit cu Mihai Olos. După această întâlnire, Beuys a declarat: Endlich, ein Kuenstler! (În sfârşit, un artist!)

Lucrările care vor fi expuse în spaţiile Galeriei de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal au fost selectate direct din atelierul artistului de la Baia Mare şi nu au mai fost prezentate până acum. Sunt studii parţial poetice, desene teoretice, unele strict matematice, obiecte conceptuale executate cu o mare rigoare intelectuală, fotografii din arhiva personală a artistului. Expoziţia descrie o teorie personală a semnelor vizuale, reducând arta la câteva forme de bază, situate la limita dintre constructivism, conceptualism şi realitatea imediată a locului din care vine artistul.